Koronawirus nie przedłuża czasu na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny

Choć aktualna sytuacja powoduje istotne ograniczenia w możliwości korzystania z wielu usług, w dalszym ciągu dobrze prosperuje handel elektroniczny. Konsumenci zawierają wiele umów w okolicznościach uprawniających do skorzystania z odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Zastanówmy się więc czy zagrożenie epidemiologiczne związana z koronawirusem wpływa w jakiś sposób na wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że termin do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny jest terminem zawitym (prekluzyjnym). Oznacza to, że po jego upływie następuje utrata uprawnienia.

Jeśli przyjmiemy  korzystny dla konsumenta pogląd doktryny o zastosowaniu do terminów prekluzyjnych przepisów o zawieszeniu ich biegu (art. 121 kodeksu cywilnego) dojdziemy do wniosku, że być może mamy do czynienia z okolicznikami o charakterze tzw. siły wyższej.

Epidemie i związany z tym paraliż są przykładem takich okoliczności i w określonych sytuacjach mogą mieć znaczenie prawne dla zawartych umów. Dla uprawnienia do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny kluczowe jest jednak to, że bardzo trudno o uznanie, iż mamy do czynienia z taką przeszkodą, która wyłącza możliwość skorzystania z uprawnienia.

Czy brak możliwości opuszczenia domu z uwagi na kwarantanną wyłącza możliwość skorzystania z uprawnienia ? Zdecydowanie nie, gdyż złożenie oświadczania wobec przedsiębiorcy, co do zasady, nie wymaga bezpośredniego kontaktu.  W przypadku sprzedaży na odległość konsument już przed zawarciem umowy powinien zostać pouczony o prostych sposobach komunikacji ze sprzedawcą – w praktyce będzie to podanie  adresu e-mail czy też telefonu. Oświadczanie złożone tą drogą będzie skuteczne, a co za tym idzie  jest możliwe bez wychodzenia z domu.

Czy jeśli osoba objęta kwarantanną nie korzysta z e-maila oraz telefonu będzie w stanie wykonać uprawnienie ? Bez najmniejszego problemu. Dopuszczalne jest bowiem udzielenie pełnomocnictwa dowolnej osobie do złożenia takiego oświadczenia. W takiej sytuacji złożenie oświadczenia przez pełnomocnika będzie skuteczne – nawet jeśli nie miał on możliwości odebrania dokumentu pełnomocnictwa od mocodawcy. Ważne jest, by pełnomocnictwo zostało udzielone oraz by pełnomocnik powołał się na na jego treść składając oświadczenie.

Czy oświadczenie będzie skuteczne jeśli nie ma możliwości zwrócenia towaru np. z uwagi na brak możliwości wychodzenia z domu ? Choć trudno wyobrazić sobie taka sytuację, ponieważ handel elektroniczny, który bazuje na usługach kurierskich obecnie przeżywa okres wzrostu, to również w tym wypadku konsument nie doświadczy żadnej przeszkody. Zwrot towaru jest bowiem jedynie obowiązkiem następczym w stosunku do oświadczania o odstąpieniu i nie wpływa w żaden sposób na jego skuteczność. Jedyną konsekwencją może być natomiast wstrzymanie się przez sprzedawcę ze zwrotem świadczenia do czasu odesłania towaru lub zaoferowania jego zwrotu.

Jak widać, choć okoliczności związane z zagrożeniem epidemiologicznym są wyjątkowe, akurat uprawnienie do odstąpienia od umowy może być realizowane w różnorodnej formie bez żadnych przeszkód i trudno o jakieś logiczne okoliczności, które powodowałbym w tym zakresie utrudnienie, nie mówiąc już o całkowitym wyłączeniu możliwości skorzystania z uprawnienia.

Oznacza to, że przekroczenie terminu na odstąpienie od umowy z uwagi na utrudniania związane z koronawirusem doprowadzi do wygaśnięcia uprawnienia, a ewentualne rozwiązanie umowy wymagać będzie dobrej woli przedsiębiorcy i porozumienia w tym zakresie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Na Szybko. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Koronawirus nie przedłuża czasu na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny

  1. Patrycja pisze:

    Dzień dobry 🙂 Mam pytanie trochę w temacie a trochę nie. Zakupiłam zmywarkę przez internet, zapłaciłam i odebrałam w sklepie (…). W domu, po rozpakowaniu okazało się że jest ona znacznie mniejsza niż moja poprzednia a w dodatku bardzo nieustawna w środku. Jestem z niej bardzo niezadowolona. Czy mogę ja zwrócić mimo tego że raz już ja uruchomilam i wymyła ona naczynia? Pamiętam że jakiś czas temu odeslalam oczyszczacz powietrza po tygodniu używania gdyż nie oczyszczal tak jak powinien i mimo zużycia filtra nie było problemów że zwrotem.

    • przysługuje pani prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni od doręczenia zmywarki ale sprzedawca może żądać odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy. Wszystko zależy w takiej sytuacji od polityki konsumenckiej sprzedawcy.

  2. Berta pisze:

    Dzień dobry zakupiłam 3 perfumy na allegro,jeden zostawiłam a dwa odesłałam czyli odstąpiłam od umowy,a w opisie nie było wzmianki o tym o tym ze nie można zwracać,tylko dopiero znalazłam na stronie o sprzedającym,na aukcjach o maseczkach taka informacja w opisie widnieje więc wiem że muszę się zastanowic czy warto kupić.ale wracając do perfum odesłałam bo zapachy mi nie odpowiadały,produkt musiałam od foliować bo jak inaczej miałam zobaczyć zapach i zadecydowac czy będzie mi odpowiadać czy nie będzie,po opisie nie da się tak zaciągnać zapachem jak na żywo,nigdy nie miałam problemu ze zwrotem perfum,ale teraz pani zasłania się ustawa z powodu covid19 Art. 38 ustawy o prawach konsumenta pkt.5,nie były to maseczki ochronne ani soczewki

    • W mojej ocenie w przypadku otwarcia i użycia tego typu produktu są prawne podstawy do wyłączenia odstąpienia przy odpowiednim pouczeniu. Inna kwestia to praktyka i podejście sprzedawcy.

  3. Vincero pisze:

    Witam, pod poniższym adresem znalazłem informację, że UOKIK osobę fizyczną, która zakupiła mieszkanie w celu jego wynajmowania traktuje się jako Przedsiębiorcę. https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1406749,mieszkanie-na-wynajem-zgodnie-z-unijnymi-przepisami-przedsiebiorca.html. Czy Pana zdaniem, gdy jako osoba fizyczna kupię mieszkanie od dewelopera wyłącznie w celu jego wynajmowania (cel inwestycyjny) to np. w przypadku nieuznanej reklamacji przez dewolepera np. zgłoszę wadę okien nie będę mógł uzyskać pomocy rzecznika konsumentów, gdyż będę traktowany jako przedsiębiorca a nie jako konsument?

    • Vincero pisze:

      przepraszam za błąd w wyrazie deweloper:)

    • W mojej ocenie,jeśli wynajem nie jest stała działalnością gospodarczą, w dalszym ciągu przysługują nabywcy uprawnienia konsumenckie-szczególnie po ostatnich zmianach, które rozszerzają te uprawnienia w znacznym zakresie również na przedsiębiorców jednoosobowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*