Na szybko – ustawa o prawach konsumenta wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r.

Dziś kończy się okres, w którym owiany tajemnicą pozostawał konkretny moment wejścia w życia nowych przepisów dot. ochrony konsumentów. Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. została w dniu 17 czerwca 2014 r. podpisana przez Prezydenta, a w dniu dzisiejszym ogłoszona w Dzienniku Ustaw pod pozycją 827.

Zamieszczam oficjalną wersję tekstu ustawy  pobraną za pośrednictwem elektronicznego Dziennika Ustaw dziennikustaw.gov.pl

Zgodnie z przyjętym 6 miesięcznym vacatio legis nowe przepisy zaczną obowiązywać 25 grudnia 2014 r.. Oznacza to, że świąteczne zakupy polski konsument zrobi jeszcze „pod rządami” poprzednich regulacji, o których nie warto zbyt szybko zapominać, gdyż będą znajdowały zastosowanie do wcześniej zawartych umów. Oznacza to przykładowo, że z pojęciem niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową na dobre pożegnamy na początku 2017 roku.

Jest sporo czasu na przygotowanie się na nadchodzące zmiany przez przedsiębiorców, sporo czasu na edukację konsumentów oraz na odpowiednie kampanie informacyjne, których potrzeba była tak mocno postulowana w toku prac nad Ustawą.

Na Blogu śledzę prace legislacyjne związane z Ustawą  od dłuższego czasu. Część wpisów zdezaktualizowało się na skutek wprowadzonych w ich trakcie zmian, w tym takich których byłem gorącym orędownikiem (przykładowo:  Nowa definicja konsumenta w kodeksie cywilnym – zamęt „przeważa”).  Kolejne pół roku postaram się poświecić przed wszystkim na przybliżenie jakie skutki w praktyce dla przedsiębiorców mogą mieć zmiany poszczególnych regulacji.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Na Szybko, Ustawa o prawach konsumenta i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „Na szybko – ustawa o prawach konsumenta wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r.

  1. Tomasz pisze:

    Kurczę, poczekamy jeszcze…

  2. mik pisze:

    W nowej ustawie o prawach konsumenta nie ma informacji , że nie stosuje się jej do umów o roboty budowlane, chodzi mi o umowy zawierane poza lok. przedsiębiorstwa lub na odległość. Domniemywam więc , że ustawę stosuję się do umów o roboty budowlane oraz dzieło np. drobny remont.
    W przepisie art. 38 ptk 1 i użyto w nim wyrazu „usług” Jestem ciekawy co ustawodawca miał na myśli używając określenia „usług” ( czy np. montaż okien to dla niego usługa, czy zakończona budowa domu też jest objęta tym przepisem?) .

    • Dzień Dobry, art. 16 reguluje uproszczony obowiązek informacyjny dot. tego typu umowy o wartości do kwoty 600 zł. Umowa o wybudowanie domu raczej w praktyce nie będzie zawierana na odległość lub poza lokalem, natomiast umowy o dzieło/roboty budowlane zawierana w okolicznościach szczególnych na pewno będą wymagały realizacji obowiązku informacyjnego. Umowy które Pan wskazał to raczej umowy o dzieło, choć zależy to od okoliczności.

  3. VINCERO pisze:

    witam. Proszę o przedstawienie Pana opinii w poniżej opisanej sprawie.
    Reklamacja telefonu zgłoszona w ramach gwarancji, ale za pośrednictwem Sprzedawcy.
    Przy odbiorze towaru z reklamacji okazuje się, że towar ma wadę, której nie było tj. został uszkodzony. Odbiór towaru nastąpił w sklepie. Do kogo w tej sytuacji należy skierować roszczenie naprawy lub przyznania kwoty odszkodowania za uszkodzoną część telefonu?.
    Do sprzedawcy, który podjął się pośredniczenia w załatwianiu reklamacji?, Serwisu gwaranta do którego trafił telefon czy do producenta ? Przeciwko komu można skierować pozew w takiej sytuacji. Nadmieniam, że w karcie gwarancyjnej gwarant nie wskazał, że reklamację można złożyć przez pośrednika. Sprzedawca jednak podjął się pośrednictwa.

  4. VINCERO pisze:

    Dodam, że pośrednik i serwis gwaranta nie przyznają się do spowodowania uszkodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*